Abstract:
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin insan kültürünü ve yaşam pratiklerini hızla değişime uğratması, pazarlama alanında da iletişim açısından araçsal ve içeriksel dönüşüme neden olmuştur. Alanın akışkan yapısı sayesinde dijital iletişim uygulamaları ile yayılan kodlar, geniş kitlelere ulaşmış buna bağlı olarak dijital pazarlama etki ağını genişletmiştir. Öte yandan, dijital kültür içerisinde oluşan kodları sistematik olarak alımlayan bireyler, "Dijital Yerli" ve veya "G-nesli" olarak tanımlanmıştır. Dijital alanda oluşan deneyimleri algılamaya müsait olan G-neslinin eğlence aracı olan video oyun uygulamaları da bu neslin kültüründe önemli bir yer edinmiş ve yaşam pratiklerini şekillendirmiştir. Dolayısıyla dijital oyun uygulamaları, pazarlama kodlarının yayılımında önemli bir mecra haline gelmiştir. Pazarlama ve dijital oyun deneyiminin bir araya getirilmesi sonucunda oluşturulan advergame uygulaması ise interaktif, tüketiciyi etken kılan, eğlence konseptine dayalı bir uygulamadır. Marka veya ürünü oyun içeriğindeki işlenmiş sembolik kodlarla çözümleyen bireyler bu vasıtayla pozitif marka deneyimi yaşamaktadır. Ayrıca advergame, izler-kitlenin, işlenip yollanılan bu kodları benimseyip, sosyal alanlarda daha da yaygınlaştırılmasında rol oynayan bir yapıda olarak tanımlanmıştır. Öte yandan, advergame uygulaması hakkında tez boyunca ileri sürülen bu varsayımların sınanması ve alanyazına katkı sağlayacak yeni bilgilerin üretilmesi amacıyla, G-nesli ve dijital yerli kapsayıcılığı içinde değerlendirebilecek Y ve Z kuşağına mensup erkeklerle odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Araştırma bulguları, her iki kuşağa mensup katılımcıların algılama benzerlikleri ve farklılıkları çerçevesinde kategorik biçimde sunulmuş ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular analiz edildiğinde advergame uygulamasının algılanmasına ilişkin kuşaklar arası belirgin farklılıklar saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre advergame uygulaması pozitif marka farkındalığı yayma konusunda başarılı bulunurken biçim ve içerik açısından eleştirilmiştir.