dc.description.abstract |
Bu çalışma, ilkokullarda çalışan sınıf öğretmenlerinin öğrenci merkezli eğitimin uygulanmasına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışma, nitel araştırma modellerinden olgubilim çalışma deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Antalya ili Alanya ilçesinde görev yapan ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile belirlenen, 5 okuldan 11 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yapılan görüşmelerde elde edilen verilere betimsel ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma verilerinin analizi; sınıf yönetimi süreci, Öğrenci merkezli eğitimi uygulamaya hazırlık süreci, ders işleyiş süreci, öğretmenlerin öğrencilerin problemlerine yaklaşımı, öğrencilerin düşünme becerilerinin gelişimi, araştırma görevlerinin yönetimi, öğrenci merkezli eğitimin öğrencilere sağladığı yararlar, öğrenci merkezli eğitimi uygulama çabasının öğretmenler üzerindeki etkisi ve öğretmenlerin yöneticilerden beklentileri başlıkları altında açıklanmıştır. Bu çerçevede bireysel farklılıkların, zaman kullanımını etkilediği ve ders yönetim sürecinde zorluklar yaşandığını bulgusuna ulaşılmıştır. Öğrenci merkezli eğitimde çocukların aktif ve derse katılımın yüksek olduğu öğretmenler tarafından ifade edilmiştir. Sınıf öğretmenleri hazırlık sürecinde farklı etkinlikler tasarladıklarını belirtmişlerdir. Farklı materyallerle eğitim ortamını hazırlamaya ihtiyaç duyduklarını belirtmişlerdir. Etkinlikler hazırlanırken öğrenci seviyelerine uygunluğu ve konu içeriklerine dikkat edildiği ifade edilmiştir. Sınıf öğretmenleri etkinlik içeriğine göre öğrencilerin oturma düzenini değiştirmeye ihtiyaç olduğunu belirtmişlerdir Öğretmenler grup çalışmaları yaptıklarını ve aktif katılımın sağlanması için çaba gösterdiklerini belirtmişlerdir. Araştırmada öğrencilerin bireysel farklılıklarının fark edilmesine ihtiyaç duyulduğu düşüncesine ulaşılmıştır. Araştırmada öğrenci problemlerinin sınıf yönetimini olumsuz etkilediği belirtilmiştir. Öğrencilerin problemlerini ifade edebildiği ve problemlerin çözümünde öğrencilerin fikri alındığı ifade edilmiştir. Sınıf öğretmenleri, öğrencilerin özgün düşünceler ortaya koymaları için kendilerini ifade etmelerine fırsat verdiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin olaylara farklı açıdan bakmaları için düşünme etkinlikleri yaptıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin girişimcilik algısının gelişimi için öğretmenler tarafından araştırma görevleri verildiği belirlenmiştir. Öğrencilerin araştırma görevini yapış sürecinde kendi katkısına dikkat edildiği bulgusuna ulaşılmıştır. Katılımcıların, öğrenci merkezli öğretim yöntem ve tekniklerinin öğrencilerle iletişimi güçlendirdiği düşüncesinde oldukları gözükmektedir. Öğretmenler, öğrenci merkezli öğretim yöntem ve tekniklerinin öğrencilerin daha iyi tanınmasını sağladığını savunmaktadırlar. Katılımcılar öğrenci merkezli öğretim yöntem ve tekniklerini uygulama sürecinde öğretmenin kendini geliştirmeye ihtiyacı olduğunu belirtmektedirler. Araştırmada öğretmenlerin uygulama yeterliliğini arttırmak için seminerlere katıldıkları, kitap okudukları ve araştırma yaptıkları belirlenmiştir. Katılımcıların kendini geliştirme çabası içinde oldukları ve uygulama sürecinde mutlu oldukları, bulgular arsındadır. Araştırmada öğretmenlerin yöneticilerden materyal konusunda desteğe ihtiyacı olduğu gözükmektedir. Öğrenci merkezli öğretim yöntem ve tekniklerinin daha iyi uygulanması için sınıf dışı ortamlarda düzenlemeler yapmasına ihtiyaç olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Öğretmenler, öğrenci merkezli eğitimin daha iyi uygulanması için sınıftaki öğrenci sayılarının fazla olmaması gerektiğini belirtmişlerdir. Araştırma sonuçları, sınıf öğretmenlerinin öğrenci merkezli eğitimi uygulama konusunda istekli olduğunu göstermektedir. Öğrenci merkezli eğitim için oluşturulacak ortamlarının kullanılması açısından, öğretmenlerin çaba içerisinde olduğunun bilinmesi tüm paydaşlar için önemlidir. |
en_US |