Abstract:
Bu çalışmanın amacı, viyolonsel öğrencilerinin çalgı üzerinde yaşadığı teknik problemleri incelemek ve çıkan sonuçlar doğrultusuna öğrencilerin en çok problem yaşadığı teknik problemlere yönelik öneriler getirmektir. Araştırmanın katılımcılarını Akdeniz Üniversitesi Antalya Devlet Konservatuvarında okuyan farklı düzeylerdeki viyolonsel bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Farklı düzeylerde olan bu öğrenciler ilkokul, ortaokul, lise, lisans ve yüksek lisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Viyolonsel öğrencilerinin yaşadığı teknik sıkıntılar nedir? Problem cümlesinden yola çıkılarak üç başlık altında topladığımız, sağ el / arşe teknik sorunları nelerdir? Sol el teknik sorunları nelerdir? Duruş, tutuş ve oturuş sorunları nelerdir şeklinde alt problemler oluşturulmuştur. Bu araştırma için nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmış, gözlem formu soruları üç uzman görüşüne başvurularak hazırlanmıştır. Hazırlanan gözlem formundaki sorular için beşli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Alt problemlerden yola çıkılarak hazırlanan gözlem formu sorularında sağ el / arşe teknikleri için 13, sol el teknikleri için 12 ve duruş, tutuş, oturuş için 10 soru hazırlanmıştır. Uygulama tamamlandıktan sonra gözlem formundan elde edilen veriler doğrudan aktarılmış ve tablolar haline getirilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda farklı düzeylerde olan viyolonsel öğrencilerinin sağ el tekniklerinden en çok staccato, spiccato, marcato gibi davranışlarda problem yaşadıkları, sol el tekniklerinden ters ve düz artikülasyon, entonasyon ve pus pozisyonlarını çalma davranışlarından, duruş, tutuş ve oturuş davranışlarından da en çok sağ kol ve bilek koordinasyonunu doğru yapabilme davranışından aldığı sonuçlarına varılmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin disiplinli bir öz çalışmaya sahip olmasının, egzersiz ve etüt gibi doğru materyallerle çalışmasının yaşanılacak problemleri azaltacağı öngörülmektedir.