Abstract:
Bu araştırmayla, Fen Bilgisi ve Sınıf öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygı düzeylerinin çeşitli sosyodemografik değişkenler (cinsiyet, yaş aralığı, bölümü tercih etme sırası, sınıf düzeyi, mezun oldukları lise türü, ailelerinin bulunduğu yerleşim yeri, anne-baba öğrenim durumları, ailelerinin aylık gelir düzeyleri ve öğretmenlik mesleğini tercih etme sebebi) açısından incelenmesi ve bu iki bölümün öğrencilerinin mesleki kaygı düzeylerinin bölümler arası karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Yöntem olarak genel tarama modeli kullanılan bu araştırmaya, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde (II. yarıyıl) Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Sınıf Öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan tüm sınıf düzeylerinden (1. 2. 3. ve 4. sınıf) tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 351 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarına; araştırmacı tarafından hazırlanan ve 12 maddeden oluşan Kişisel Bilgi Formu ile Köklükaya ve Yıldırım (2016) tarafından geliştirilen ve 35 maddeden oluşan, beşli likert tipi Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Kaygı Ölçeği uygulanmıştır. Uygulama sonunda elde edilen verilerin normal dağılım koşulunu sağladıkları tespit edilmiş ve istatistik analiz programları yardımıyla ilgili parametrik testler uygulanmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulardan, Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin genel kaygı durumlarının ve alt boyutlarının (görev merkezli kaygı ve kişi merkezli kaygı), Sınıf Öğretmenliği bölümü öğrencilerinden anlamlı biçimde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin kişi merkezli kaygılarının orta düzeyde, görev merkezli kaygılarının ve genel kaygılarının düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Sınıf Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin ise kişi merkezli kaygı, görev merkezli kaygı ve genel kaygılarının düşük düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik kaygıları ile bazı sosyodemografik değişkenler arasında anlamlı düzeyde farklılıklar saptanmıştır. 18-20 yaş aralığındaki öğrencilerin görev merkezli kaygıları ve genel kaygılarının, 21 yaş ve üzeri öğrencilerden anlamlı biçimde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte; mesleki kaygı ile cinsiyet, sınıf düzeyi, bölümü tercih etme sırası ve öğretmenlik mesleğini seçme sebebi değişkenleri arasında bir bölüme ait öğrencilerde anlamlı farklılık bulunurken diğer bölüme ait öğrencilerde anlamlı farklılık bulunamamıştır. Bunların dışında; mesleki kaygı ile GANO, mezun olunan lise türü, ailelerinin bulunduğu yerleşim yeri, ailelerinin aylık gelir düzeyleri, anne ve baba öğrenim durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.