Abstract:
İlk okuma yazma faaliyetleri öğrencilerin gelecek yaşantılarını etkileyecek en önemli öğedir. Öğrencilerin aile ve yakın çevresinde aldıkları bilgiler belirli bir temel oluşturabilir. Ancak okul, bu faaliyetlerin bilinçli ve kurumsal olarak yürütüldüğü ortamdır. Öğrencilerin gelecekte topluma faydalı bireyler haline gelmesi bu donanıma sahip öğretmenler sayesinde olmalıdır. Uygar toplumlarda bireyin kendi uğraş alanında ilerlemesi, önemli görevlere gelmesi, gelişmiş bir okuma-yazma becerisine sahip olmasıyla mümkündür. Bundan dolayı istenilen bireyleri topluma kazandırmak bu sürecin doğru bir biçimde ilerlemesi ile mümkündür. Bu amaçla okuma yazma öğretimi çocuğa aynı zamanda yazma yeteneği ve okuma zevkini tattırmaktır. Böylece insan elde ettiği tecrübeleri ve yaşantılarını yazma becerisi aracılığıyla çevresiyle de paylaşır. Bu çalışmanın amacı, İlköğretim 1.sınıf öğrencilerine ilk okuma yazma öğretiminde kullanılan Okuma Yazma Öğreniyorum kitabının içerik yönünden yeterliliği hakkında öğretmen görüşlerini almak, öğretmenlerin ilk okuma yazma öğretimi aşamasında karşılaştıkları OYÖ kitabından kaynaklanan sorunları ortaya çıkarmak ve çözüm önerileri sunmaktır. Araştırma, betimsel bir araştırma olup, Antalya ili Serik ilçesinde bulunan iki şubeli 4 okul ve tek şubeli 8 okulda gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma, bu okullarda görev yapan sınıf öğretmenleri içerisinden 1. sınıf okutan 16 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak derinlemesine inceleme yapmaya en uygun yöntem olan nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak, açık uçlu sorulara dayanan yarı yapılandırılmış bireysel görüşme formları ve bireysel görüşme sorularına açıklık getirmesi için OYÖ kitabından seçilen sayfalar doküman analizi için kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının özellikleri de dikkate alınarak veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Bu veri analizine dayanarak araştırmanın bulgu ve yorumları oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına dayalı olarak önerilerde bulunulmuştur. Araştırmada öğretmenler ilk okuma yazma öğretimi için kitabın daha anlaşılır, daha işlevsel ve görsel içerikle zenginleştirilmiş olmasını gerekli görmüşlerdir. Öğretmenler ilk okuma yazma kitabının basit, anlaşılır etkinliklerden oluşturulup hece oluşturmada yapılan hataların giderilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir.