Abstract:
Bu çalışmanın amacı Fen Bilimleri öğretmen adaylarının Işık Kirliliği eğitimi almadan önce ve aldıktan sonra, çevreye karşı duyarlılıklarının incelenmesidir. Çalışmada Akdeniz Üniversitesi'nde öğrenim gören Fen Bilimleri Öğretmenliği 3. Sınıf öğretmen adaylarına Işık Kirliliği eğitimi almadan önce ve aldıktan sonra, uygulanan bir ölçek (anket) uygulanmıştır. Anket ile yaş, çevre duyarlılığı, çevre eğitimi dersi alma durumu, çevrenin tahrip olması, çevre ve doğaya karşı merak, çevre problemleri hakkında farkındalık, çevre ile ilgili seminere katılma, ışık kirliliği hakkında bilgi durumu gibi değişkenler açısından bireylerdeki öğrenme durumlarının farklılık gösterip göstermediğine dair elde edilen veriler incelenmiş ve yorumlanmıştır. Çalışmanın evrenini Fen Bilimleri öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Akdeniz Üniversitesi Fen Bilimleri Öğretmenliği 3.sınıfta öğrenim gören 33 Fen Bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Yeşilyurt (2013) tarafından geliştirilen "Çevresel Duyarlılık Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 20 programına göre çözümlenmiş frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Bu verilerin alt problemlere göre anlamlı bir farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla One Way Anova, Bağımsız Örneklem t-Testi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda Fen Bilimleri öğretmen adaylarının Işık Kirliliği eğitimi almaları çevreye karşı duyarlılıklarının "olumlu" düzeyde etkilediği belirlenmiştir. Fen Bilimleri öğretmen adaylarının Işık Kirliliği eğitimi ile çevre duyarlılıklarının; yaş, çevre eğitimi alma durumu, çevrenin tahrip olması, çevredeki problemlerin farkındalığı, çevre ve doğaya karşı merak, ışık kirliliği hakkında bilgi, çevre ile ilgili seminere katılma durumlarının farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca Fen Bilimleri öğretmen adaylarının Işık Kirliliği eğitimi ile çevreye karşı duyarlılıklarında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.