Abstract:
Bu çalışma Türkiye'de İngilizce'yi yabancı dil olarak öğrenen üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerin ikinci dil öğrenme motivasyonu benlik sistemlerini araştırmayı amaçlamaktadır.Bu çalışmanın örneklemini Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 385 kişi katkıda bulunmuştur. Bu çalışma için karma yöntem seçilmiştir.Çalışmadaki veriler Dörnyei (2005), Taguchi et al. (2009), Ryan (2008) ve Xie'in (2011) anketleri baz alınarak derlenmiş 64 maddelik, 5'li likert ölçeği olan bir anket kullanarak toplanmıştır. Bunun yanında, öğrencilerden sınıf içerisinde motivasyonlarını olumlu ve olumsuz etkileyen faktörleri seçmeleri istenmiştir.Ayrıca, katılımcılara anketin sonunda bir tane açık uçlu soru sorularak, ankete ve çoklu sorulara verdikleri cevaplarla doğruluğu sağlanıp, öğrencilerin hazırlık sınıfında okumalarının ingilizce öğrenmeye yönelik motivasyonlarına pozitif ya da negatif etkilerinin olup olmadığı da araştırılmıştır.Elde edilen verilere göre,kız öğrencilerin erkek öğrencilere, okudukları bölüme, hazırlık sınıfına A1 seviyesi ile başlayanların, A2 seviyesi başlayanlara, ikinci öğretimde okuyan öğrencilerin, birinci öğretimde okuyan öğrencilere ve hazırlığı isteğe bağlı okuyanların zorunlu olarak okuyanlara göre motive olma türleri farklılık göstermiştir.. Ayrıca katılımcıların yabancı dil öğrenirken kendilerini motive etme sebepleri arasında o dilin kültürünü öğrenmek, gelecek ile ilgili planlar yaparken İngilizcenin gerekli olduğunu düşünmeleri, İngilizceyi bir araç olarak görmeleri ve dili öğrenilen topluma karşı davranışları önemli bir yer tutmaktadır.Öğrencilerin sınıf içi motivasyonlarını olumlu etkileyen faktörleri ise dersin eğlenceli geçmesi, öğretmenin öğrencilere karşı tutumu ve davranışı, öğrenciler konuşurken öğretmenin yardım etmesi, sınıf içi atmosfer, öğretmenin esprili olması ve son olarak sınıf içinde İngilizce'nin yani hedef dilin kullanılması oluşturmaktadır. Tam aksine, öğrencilerin kelime bilgileri eksik olduğunda, hedef dildeki herhangi bir kelimenin anlamını unuttuklarında, kendilerini iyi bir şekilde hedef dilde ifade edemediklerinde, ders sıkıcı geçtiğinde veya İngilizce konuşamadıklarında motivasyonları olumsuz olarak etkilenmektedir.Öğrencilerin sınıf içi aktivitelerden en çok sevdikleri ise dizi ve film ile ilgili aktiviteler, kelime oyunları, yarışmalar ve şarkı aktiviteleri olmuştur.Açık uçlu sorulara verdikleri cevaplar da üniversitede hazırlık sınıfında okumalarının İngilizce öğrenmelerini olumlu olarak etkilediğini göstermiştir.Çünkü öğrenciler, yeni kelimeler öğrendikçe, gramer bilgileri arttıkça ve hedef dili kullanabildiklerini gördükçe İngillizce öğrenme motivasyonları da eş zamanlı olarak artmıştır.