Abstract:
Bu araştırmanın amacı ebeveynlerin çocuk sevme eğilimleri ile okul öncesi dönem çocuklarının prososyal davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu çalışma, tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. 2016-2017 eğitim öğretim döneminde Antalya merkeze bağlı üç farklı ilçede bulunan bağımsız anaokullarında araştırma yapmak için Valilik izni alınmıştır. Bu izin kapsamında ilçelerde bulunan tüm bağımsız anaokulu yetkilileriyle görüşülmüş ve çalışmaya, gönüllü olarak katılmayı kabul eden altı (6) bağımsız anaokulu dâhil edilmiştir. Yalnızca 5-6 yaş grubu ebeveynlerine yetişkin prososyallik ölçeği gönderilmiştir. Yetişkin prososyallik ölçeğinden eksiksiz dönüş alınan 410 ebeveyn ve onların çocukları çalışma grubuna dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Barnett Çocuk Sevme Ölçeği, Yetişkin Prososyallik Ölçeği ve Çocuk Prososyallik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 24 paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre araştırma sonucunda ebeveynlerin prososyal davranışlarıyla çocukların prososyal davranışları arasında ve ebeveyn prososyal davranışlarıyla çocuk sevme eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ancak ebeveynlerin çocuk sevme eğilimleri ile çocukların sosyal davranışları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Elde edilen bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.