Abstract:
Turizm faaliyetine katılan farklı yaş ve kültüre sahip insanların beklentileri gün geçtikçe değişerek sektörü yeni arayışlara yöneltmekte, bunun sonucu olarak alternatif turizm faaliyetleri önem kazanmaktadır. Bu bağlamda, yaygın deniz-kum-güneş tatil anlayışına dayalı kitle turizmine alternatif olarak sosyal, kültürel ve sanatsal amaçlarla kentlere yapılan kısa süreli ziyaretleri içeren kent turizmi ön plana çıkmaya başlamıştır. Kentlerdeki çekim unsurları, kent turizminin ortaya çıkmasında etkili bir unsurdur. Kentsel açık ve yeşil alanlar, bu unsurlar arasında önemli bir role sahiptir. Bu tezin amacı, Türk turizminin başkenti olarak nitelenen Antalya'nın sahip olduğu açık yeşil alanların kent turizmine katkısını belirleyebilmektir. Bu amaçla, Antalya kenti, araştırma alanı olarak seçilmiş ve kenti ziyaret eden yerli ve yabancı turistlerle yapılan anket çalışmasıyla kentin yeşil alanlarının destinasyon tercihini etkileme gücü ölçülmeye çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre ziyaretçilerin % 31,6'sı kentin yeşil alanlarıyla ilgili bilginin seyahat kararını etkilediğini belirtmiştir. % 41,2'lik bir kesim ise edindikleri bilgilerde kentin yeşil alanlarıyla ilgili herhangi bir bilgiye rastlamadıklarını belirtmişlerdir. Buradan kentin yeşil alanları ile ilgili yeterli tanıtım yapılmadığı ve kentin markalaşma sürecinde etkin kullanılmadığı anlaşılmaktadır. Zira kent tanıtımında önemli olan kurum web sayfalarında ve tanıtım broşürlerinde ülkenin en yeşil kentlerinden biri olan Antalya kentinin yeşil alanları ile ilgili bilgilendirmenin yeterli ölçüde yapılmadığı görülmüştür. Buna karşın özel web siteleri kentin yeşil alanları hakkında daha çok bilgi vermektedir. Araştırma sonuçlarına göre, Antalya destinasyonunun kent varlıklarını pazarlama becerisi ve kent turizminde marka değerinin oldukça düşük olduğu gerçeğine ulaşılmıştır. Bundan dolayı, turizmde markalaşma çalısmalarının, markanın görünen yüzünden çok, görünmeyen değerlerine yatırım yapılarak gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu açıdan kente artı değer katacak önemli unsurlarından olan açık ve yeşil alanların kent tanıtımlarında yer alması ve turisti cezbedici kent varlıkları olarak bu alanlarda gerçekleştirilecek festival vb. etkinliklerle turizm çeşitlendirilmelidir.