Abstract:
Bu çalışmanın amacı kurumsallaşma, entelektüel sermaye ve rekabet gücü ilişkisinin konaklama işletmeleri bağlamında incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Antalya'da faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmesi yöneticileri oluşturmaktadır. Kurumsallaşma, entelektüel sermaye ve rekabet gücü ilişkisinin incelenmesi için geliştirilen ölçekler yardımıyla toplanan veriler yapısal eşitlik modelleme ve regresyon analizi gibi istatistik yöntemlerle analiz edilmiştir. Analiz sonuçları kurumsallaşma ve entelektüel sermaye ile rekabet gücü arasında ilişkinin varolduğunu ortaya koymaktadır. Entelektüel sermayenin kurumsallaşmaya göre rekabet gücünü yordamada daha etkili olduğu görülmektedir. Entelektüel sermaye unsurlarından da müşteri sermayesi ve insan sermayesi ile rekabet gücü arasında pozitif ve anlamlı ilişkiler bulgulanmış, bu unsurlardan rekabet gücünü en fazla yordayan unsurun ise müşteri sermayesi olduğu saptanmıştır. Kurumsallaşma boyutlarından sosyal sorumluluk boyutu rekabet gücünü yordamada en etkili unsur olarak saptanmıştır. Araştırma bulguları ilgili yazın desteği ile tartışılmış, değerlendirilmiş, araştırmacı ve uygulamacılara öneriler sunulmuştur.