Abstract:
Günümüzde halkla ilişkiler araştırmaları özgün kuramsal temeller kurmaya ve halkla ilişkilerin uygulama süreçlerini açıklamaya çalışmaktadır. Bu araştırmalarda halkla ilişkilerin ilişkileri nasıl inşa ettiği genellikle kurumun niyeti ile açıklanır ve ortaya çıkan sonuçlar kurumun taktiksel tercihi olarak ele alınır. Kurumun etkin güç olduğu klasik yaklaşımın aksine bu çalışmada ortamın belirleyici etkisi araştırılmıştır. Çalışma vaka analizleri yoluyla, ortam baskısının, kurum-paydaş ilişkilerinde meydana getirdiği etkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Beraberinde halkla ilişkilerin bir ilişki yönetimi olarak resmedilmesi gerektiği tartışılmaktadır. Çalışmada biri uluslararası, biri batı merkezli, biri ise uluslararası olmak üzere üç vaka analiz edilmiştir. Olay yapısı analizi ile elde edilen bulgular ortam baskısı ile ilişki biçimleri arasında anlamlı ilişkilerin olduğunu ortaya koymaktadır. Kurumların ortam baskısı arttıkça daha toplumsal ilişkiler kurguladıkları görülmüştür. Bu sonuç, halkla ilişkiler araştırmalarında ilişkileri açıklarken öncelikle ortam tipolojisini analiz etmenin mutlak önemini göstermektedir.