Abstract:
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin spor pazarlaması açısından sosyal medya kullanımlarının incelenmesidir. Bu çalışmanın evreni Akdeniz Üniversitesinde öğretim görmekte olan ve 2014-2015 Bahar döneminde Seçmeli Beden Eğitimi derslerine katılan 3665 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Örneklem büyüklüğünü n= Nt2pq / d2 (N-1) + t2 pq formülünden yararlanılmıştır (Sumbuloglu & Sumbuloglu, 1995). Bu formüle göre p (bir olayın görülme olasılığı) ve q (bir olayın görülmeme olasılığı) en yüksek örneklem değerini verecek 0.5 değerine göre alınmıştır. Tablo t değeri α=0,05 için 1.96 olarak alınmıştır. Formüldeki d ise sapma miktarını verecek şekilde 0.05 olarak alınmıştır. Bu formülle elde edilen örneklem büyüklüğü n= 348 olarak hesaplanmıştır uygun nitelikte görülen 461 anket çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak üç bölümden oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Anketin birinci bölümünde demografik bilgiler ve kulüp resmi Facebook sayfalarını takip etme düzeyi ilgili sorular bulunmaktadır. Anket formunun ikinci bölümde, Atali ve Coknaz (2014) tarafından geliştirilmiş olan ve taraftarların tuttuğu kulübün resmi Facebook sayfasını takip etmeye yönelik tutumlarını ölçen 29 maddelik ölçek kullanılmıştır. Ölçek, "Bilgi, Takip ve Destek", "Paylaşma", "İletişim Kurma" ve "Kulübe Gelir Sağlama" olmak üzere dört alt boyuttan oluşan 5'li Likert ölçeğidir. Yapı geçerliği için uygulanan faktör analizinde varyansı %66,188 oranında açıklayan 4 faktör elde edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizinde de doğrulanan ölçeğin mevcut çalışmada güvenirlik katsayıları hesaplanmış α .75-.89 arasında bulunmuştur. Anketin son bölümünde ise, kulüplerin resmi Facebook sayfalarıyla ilgili taraftarların düşüncelerini inceleyen ve hem literatüre hem de alanda uzman olan kişilerin görüşlerine dayanarak araştırmacı tarafından hazırlanan 11 adet anket sorusu yer almaktadır. Bulgulara göre taraftarlar özellikle bilgi, takip ve destek amacıyla resmi Facebook sayfasını takip etmektedir. Özellikle 3-4 yıldır Facebook sayfasını takip edenlerin sayfalarla ilgili daha olumlu düşüncelere sahip olduğu görülmektedir. Sayfaları daha olumlu değerlendiren taraftarların ise her 4 boyutta da puanlarının daha yüksek olduğu görülmektedir.