Abstract:
Yeni bir dil öğrenmek sadece o dilin dört ana becerisi olan okuma, yazma, konuşma ve dinleme ile dilbilgisi, kelime bilgisi ve telaffuz kurallarını içermez. Öğrenilen hedef dilin kültürünü anlamadan ve o kültüre saygı göstermeden dil öğreniminin tam olduğu düşünülemez. Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı da dil öğreniminde, öğrencilerin kendi kültürleri ile hedef kültür arasındaki farklılıkları anlayışla karşılayıp bunlara saygı göstermeleri için kültürlerarası farkındalığın önemini vurgulamıştır. Bu hususta, hedef kültürün öğretiminde edebi eserler paha biçilmez kaynaklardır. Sonuç olarak, edebiyatın bir parçası olarak şiir yabancı dil sınıflarında öğrencilerin kültürlerarası farkındalığını arttırmaları için kullanılabilmektedir. Bu çalışmanın amacı yabancı dil sınıflarında şiir kullanımının öğrencilerin kültürlerarası farkındalığını arttırıp arttırmayacağını araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda, hem nicel hem de nitel araştırma teknikleri kullanılmıştır. Nicel araştırma veri toplama aracı olarak kültürlerarası farkındalık anketi geliştirilmiştir. Anket kültürlerarası ilgi, kültürlerarası bilgi, kültürlerarası saygı, kültürlerarası aktiviteler ve kültürlerarası iletişimden oluşan beş kategoriye ayrılmıştır. Anket İzmir'de bir devlet üniversitesine ait Yabancı Diller Yüksekokulunda hem kontrol hem de deney grubu öğrencilerine 2013-2014 akademik yılı bahar döneminde uygulanmıştır. Anket uygulamasından sonra, deney grubu öğrencileri her hafta 2 ders saati olmak üzere 2 ay boyunca içerisinde değişik kültürlerin farklı unsurlarını barındıran 8 adet şiir işlemişlerdir. Bu sürede kontrol grubu öğrencileri haftalık programlarına devam edip hiçbir uygulamaya maruz kalmamışlardır. Nitel araştırma tekniği olarak da deney grubu öğrencilerinden her şiir sonunda fikirlerini yansıtabilecekleri günlükler tutmaları istenmiştir. 8 haftalık uygulamadan sonra aynı anket her iki gruba tekrar uygulanmıştır. Anket sonucu verileri SPSS programı ile incelenmiştir. Çalışmanın sonucuna göre yabancı dil sınıflarında şiir uygulanmasının özellikle de öğrencilerin kültürlerarası ilgi ve bilgilerini arttırmada olumlu etkisi olmuştur. Günlüklerin değerlendirilmesi ile birlikte de şiir kullanımının yabancı dil öğrencilerinin diğer kültürlere karşı farkındalıklarının arttığı ve de bu öğrencilerin ileride görecekleri yabancı dil derslerinde daha fazla şiir öğrenimine istekli oldukları sonucu elde edilmiştir.