Akdeniz Üniversitesi DSpace

Resmi ilköğretim okulu rehber öğretmenlerinin görevlerini gerçekleştirme düzeyine ilişkin bir çalışma

Show simple item record

dc.contributor.author Bıçak, Ali
dc.date.accessioned 2020-09-29T09:07:15Z
dc.date.available 2020-09-29T09:07:15Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.uri http://acikerisim.akdeniz.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1524
dc.description.abstract Bu çalışmada, resmi ilköğretim okulu rehber öğretmeninin, rehberlik hizmetlerikapsamında tanımlı görevlerini, diğer okul personeli ve kendi görüşlerine göre, ne ölçüdebaşarıyla gerçekleştirdiklerinin bulgulanması amaçlanmaktadır. Rehber öğretmenleringörevlerini gerçekleştirme düzeyi, okul müdürü, müdür yardımcısı, sınıf öğretmeni, branşöğretmeni ve kendi görüşleri arasında anlamlı fark olup olmadığı test edilmeye çalışılmıştır.Araştırmada katılımcıların cinsiyet, mesleki kıdem, görev, rehberlik hizmetleri kursunakatılma, okullarında rehber öğretmen bulunma süresi ve rehber öğretmenin mezun olduğubölüm değişkenlerine ait alt problemler de test edilmiştir. Araştırmada cevap aranan altproblemler şöyle tanımlanmıştır;Resmi ilköğretim okulu yönetici, öğretmen ve rehber öğretmenlerinin, okulrehber öğretmenin görevlerini ne ölçüde başarıyla gerçekleştirdiğine ilişkin görüşleri,görev değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir?Resmi ilköğretim okulu yönetici, öğretmen ve rehber öğretmenlerinin, okulrehber öğretmenin görevlerini ne ölçüde başarıyla gerçekleştirdiğine ilişkin görüşleri,cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir?Resmi ilköğretim okulu yönetici, öğretmen ve rehber öğretmenlerinin, okulrehber öğretmeninin görevlerini ne ölçüde başarıyla gerçekleştirdiğine ilişkingörüşleri, mesleki kıdem değişkenine göre anlamlı farklılık göstermekte midir?Resmi ilköğretim okulu yönetici, öğretmen ve rehber öğretmenlerinin, okulrehber öğretmeninin görevlerini ne ölçüde başarıyla gerçekleştirdiğine ilişkingörüşleri, rehber öğretmeninin mezun olduğu bölüm değişkenine göre anlamlı farklılıkgöstermekte midir?Resmi ilköğretim okulu yönetici, öğretmen ve rehber öğretmenlerinin, okulrehber öğretmenlerinin görevlerini ne ölçüde başarıyla gerçekleştirdiğine ilişkingörüşleri, okullarında rehber öğretmen bulunma süresi değişkenine göre anlamlıfarklılık göstermekte midir?Resmi ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin, okul rehber öğretmeniningörevlerini ne ölçüde başarıyla gerçekleştirdiğine ilişkin görüşleri, rehberlik hizmetlerikursuna katılım değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermekte midir?Araştırmada elde edilecek bulguların, Türkiye ilköğretim okullarında rehberlikhizmetlerinin hangi düzeyde gerçekleştirildiğini göz önüne almaya yarayacağıdüşünülmüştür. Rehberlik hizmetlerinin hangi kapsamın ne derece etkin olduğununbulgulanması, rehberliğin hangi kapsamlarının güçlü, hangilerinin zayıf olduğu ve busonuçla yetersiz olan kapsamlara yönelik geliştirici program önerisinde bulunulmasıamaçlanmıştır.Araştırmaya dahil edilen katılımcıların yaş, cinsiyet, kıdem vb. özelliklerinin rehberöğretmenin görevini ne derece başarıyla gerçekleştirdiği hakkında değerlendirmeleri üzerineetkisinin önemi test edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlarda, katılımcıların, yaş,cinsiyet, görev, kıdem, rehberlik hizmetleri kursuna katılım, okullarında rehber öğretmenbulunma süresi ve rehber öğretmenin mezun olduğu bölüm değişkenine göre farklılık gösteripgöstermediği ve bu farklılığın hangi değişkenlerde anlamlı olduğu karşılaştırılmak istenmiştir.Bu araştırma tarama modeline uyarak desenlenmiştir. Araştırmanın evreni, Antalya İlsınırlarında yer alan bütün resmi ilköğretim okullarını kapsamaktadır. Araştırmada veri eldeedilecek örneklem grubu, Antalya İli Büyükşehir Belediyesi sınırlarında, İl Milli EğitimMüdürlüğü'ne bağlı 7 farklı eğitim bölgesindeki 15 resmi ilköğretim okulu müdür, müdüryardımcısı, sınıf ve branş öğretmeni ile okul rehber öğretmenlerinden oluşmaktadır. Örneklemgrubunun oluşturulmasında bu tür araştırmalarda önerilen küme örneklem yöntemindenyararlanılmıştır. Bu yolla, eğitim bölgelerinin farklı sosyo-kültürel ve ekonomik koşulları gözönüne alınmış, farklı bölgelerden 15 resmi ilköğretim okulu örnekleme dahil edilmiştir. Hereğitim bölgesinden farklı okulların ele alınması, örneklemdeki okulların heterojen bir yapıgöstereceği öngörüsüne dayanmaktadır.Belirlenen örneklemde yer alan 7 eğitim bölgesinden 15 okullarda görev yapan 15okul müdürü, 32 müdür yardımcısı, 395 öğretmen ve 43 okul rehber öğretmenine bu araştırmaiçin geliştirilen ?İlköğretim Okulu Rehberlik Hizmetlerini Değerlendirme Ölçeği?uygulanmıştır.Bu araştırmada ölçme aracı olarak kullanılan ?İlköğretim Okulu RehberlikHizmetlerini Değerlendirme Ölçeği? araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarakgeliştirilmiştir. Ölçekte yer alan maddeler, rehberlik hizmeti ile ilgili yasal dayanaklar,rehberlik alan yazını ve ilgili araştırmalar göz önüne alınarak oluşturulmuştur. Ölçme aracınıngeçerlik ve güvenilirliği test edilmiş ve ölçülmek isteneni ölçebilirliği yeterli düzeydebulunmuştur.?İlköğretim Okulu Rehberlik Hizmetlerini Değerlendirme Ölçeği? kişisel bilgi formuile ilköğretim okulu rehber öğretmenlerinin rehberlik hizmeti ile ilgili görevlerini ifade eden40 soru maddesinden oluşmaktadır. Katılımcılardan ölçekte ifade edilen her bir görevmaddesinin okul rehber öğretmeni tarafından ne derece gerçekleştirildiğine ilişkin görüşlerini?Her Zaman, Genellikle, Bazen, Nadiren ve Hiçbir Zaman? seçeneklerinden biriniişaretlemeleri istenmiştir. Ölçekte katılımcıların demografik özelliklerinin sorulduğu 1.bölümünde ise, değerlendirmede değişkenler arasında anlamlı fark olup olmadığına bakılmakistenen, cinsiyet, mesleki kıdem, görev, rehberlik hizmetleri kursuna katılım, okullarındarehber öğretmen bulunma süresi ve rehber öğretmenin mezun olduğu bölüm değişkenlerineyer verilmiştir.Araştırmada verilerin istatistiksel analizinde, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, tekyönlü varyans analizi kullanılmıştır. Statiksel anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir.Bu araştırma sonucunda, rehberlik hizmetinin yürütülmesinde okul rehberöğretmeninin görevini değerlendirme düzeyi üzerine katılımcıların, yaş, cinsiyet, meslekikıdem, görev, rehberlik hizmetleri kursuna katılma, okullarında rehber öğretmen bulunmasüresi ve rehber öğretmenin mezun olduğu bölüm değişkenlerinin bazılarında etkisi önemlibulunmuştur. Yapılan analizde bazı değişkenler arasında anlamlı fark bulunmuştur. Yine bufarklılık rehberlik hizmetlerinin alt boyutlarına göre değerlendirildiğinde de manidar olduğubulgulanmıştır.Elde edilen sonuçlara göre, okul müdürü, müdür yardımcısı, sınıf öğretmeni, branşöğretmeni ve okul rehber öğretmenlerinin görüşleri, ilköğretim okulu rehber öğretmenlerininrehberlik etkinliklerini genel olarak iyi düzeyde gerçekleştirdiğini göstermiştir.?İlköğretim Okulu Rehberlik Hizmetlerini Değerlendirme Ölçeği? ?MeslekiDanışma?, boyutundaki maddelerin aritmetik ortalamaları incelendiğinde, en fazladeğerlendirilen görev maddesinin ?Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde sınıf rehberöğretmenleriyle işbirliği yapar? ( X =4,03) ve en az değerlendirilen maddeninse ?Üniversiteve benzer kuruluşlarla işbirliği yaparak, okulda konferans düzenlenmesini sağlar? ( X =3,39)olduğu görülmüştür.Diğer yandan rehber öğretmeninin ?Bireyi Tanıma? alt boyutundaki görevlerini genelolarak ( X =4,04) iyi düzeyde gerçekleştirdiği görülmüştür. Aritmetik ortalamalarincelendiğinde, ?Öğrenci tanıma teknikleri ile ilgili her türlü anket, form ve testleri geliştiripve uygular? ( X = 2,99) maddesinin en az gerçekleşen ; ?Öğrencilerin geldiği sosyal çevreninsosyo-ekonomik yapısı hakkında bilgi edinir? ( X = 4,0) maddesinin en fazla gerçekleşengörevi olduğu görülmüştür.?Psikolojik Danışma? alt boyutundaki görev maddeleri genel olarak ( X =3,75) iyidüzeyde gerçekleştirdiği görülmüştür. Aritmetik ortalamalar incelendiğinde, ?Rehberöğretmenler okul ve derslerden kaçma eğiliminde olan öğrencilere bireysel danışmanlıkyapar? ( X = 2,99) maddesinin en az gerçekleşen, ?Rehber öğretmenler öğrencilerin uyguntercihte bulunabilme ve geleceklerini planlayabilme becerisi geliştirmelerine yardım eder?( X = 4,0) maddesininse en fazla gerçekleşen görev olduğu görülmüştür.Mesleki Danışma, Psikolojik Danışma ve Bireyi Tanıma ölçeğinin her üçünde degörev ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı fark görülmüştür.İlköğretim okulu rehber öğretmeninin görevini gerçekleştirme düzeyine ilişkingörüşlerde kıdem, rehber öğretmenin mezun olduğu bölüm ve okulda rehber öğretmenbulunma süresi değişkenine göre anlamlı bir fark yoktur.Rehber öğretmenin görevinigerçekleştirme düzeyi, rehberlik hizmetleri kursu değişkeni açısından, bazı görev ve altboyutlarda anlamlı farklılık göstermiştir. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Resmi ilköğretim okulu rehber öğretmenlerinin görevlerini gerçekleştirme düzeyine ilişkin bir çalışma en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eğitim Bilimleri en_US
dc.contributor.consultantID Türkan Mustan en_US
dc.contributor.institute Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account