Akdeniz Üniversitesi DSpace

Beş yıldızlı otellerde kurum içi halkla ilişkiler uygulamalarının doyumuna etkisi : Antalya il merkezinde beş yıldızlı otellerde uygulama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Öztürk, Servet
dc.date.accessioned 2020-08-17T11:22:35Z
dc.date.available 2020-08-17T11:22:35Z
dc.date.issued 2003
dc.identifier.uri http://localhost:8080/xmlui/handle/123456789/1087
dc.description.abstract Ülke ekonomilerinde giderek daha çok önem kazanan otel işletmelerinin maksimum verimliliği elde edebilmeleri için, işletme içinde işgücünün üretkenliğini artırıcı ve aynı zamanda iş doyumunun sağlanabileceği bir iş ortamını hazırlamaları oldukça önemlidir. İşgörenlerin işletmeyle bütünleşmesi ve iş doyumunun gerçekleştirilmesinde, kurum içi halkla ilişkiler uygulamaları önemli bir yer tutar. Kurum içi halkla ilişkiler işgörenlerin gereksinimleri ile kurumun hedeflerinin eşzamanlı ve birbirini destekleyecek şekilde yerine getirilmesidir. Kurum içi halkla ilişkiler uygulamalarının temelini iç iletişim oluşturmaktadır. Kurum içi iletişim, hem örgütün, hem de işgörenlerin ihtiyaçlarını karşılanmasını sağlar. İşletmelerin işgörenleri ile güvene dayalı bir iletişim gerçekleştirmeleri yaşamsal önem taşır. Araştırma, beş yıldızlı otel işletmelerinde, kurum içi halkla ilişkiler uygulamalarının işgörenlerin iş doyum düzeylerinin yükselmesinde etkili olduğunu belirlemek ve bu doğrultuda halkla ilişkiler içinde yeteri kadar önem verilmeyen kurum içi halkla ilişkileri, işletmeler ve halkla ilişkiler birimleri tarafından gereken önemin verilmesinin uygunluğu hakkında ipuçları elde edebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini beş yıldızlı otel işletmeleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi Antalya il merkezindeki beş yıldızlı otellerdir. Veri olarak otellerdeki işgörenlerin halkla ilişkiler ve iş doyumlarına ilişkin algılan kullamlmaktadır. Araştırmaya Antalya il merkezindeki Adonis, Dedeman, Falez ve Talya otel işletmelerinde çalışan 152 işgören katılmıştır. Verilerin toplanmasında, anket yöntemi kullanılmıştır. Anket formu, kurum içi halkla ilişkiler uygulamaları, iş doyumu ve kişisel bilgiler olmak üzere üç temel bölümden oluşmaktadır. Anketin güvenilirlik katsayısı Cronbach-Alfa 0.904 olarak hesaplanmıştır.XI Halkla ilişkiler ve iş doyumu arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığım belirlemek amacıyla deneklerin iki ölçekten aldıkları puanlar Pearson korelasyon analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda, iki ölçek arasında ortanın üstünde güçlü pozitif bir ilişki çıkmış korelasyon katsayısı istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. (R=0,612; p<0,05) Diğer bir deyişle, kurum içi halkla ilişkiler ve iş doyumu arasında "birlikte artma" görülmektedir. Kurum içi halkla ilişkiler uygulamalarından alman olumlu cevaplara göre denekler üç gruba (alt, orta, üst) ayrılmıştır. Kurum içi halkla ilişkiler uygulama düzeyine göre belirlenen üç grubun, işin kendisi, ücret, yönetim, arkadaşlık, terfi-ödül ve toplam iş doyumu arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığım belirlemek için tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Ayrıca, demografik özellikler ile toplam iş doyumu arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığım belirlemek için iki yönlü varyans analizi yapılmıştır. Varyans analizleri sonucunda farklılıkların, anlamlılığı Scheffe testi ile test edilmiştir. Araştırmada, kadın ve erkekler, 21-40'lı yaşlar ile yüksekokul ve üniversite mezunlarının kurum içi halkla ilişkiler uygulamaları açısından üç grup (alt, orta, üst gruplar) arasında toplam iş doyumlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Aynı işletmede çalışma süresi 1-5, 6-10 ve 11-15 yıl olan ile şu anki görevinde bulunma süresi 1-5, 6-10 yıl olan işgörenlerin kurum içi halkla ilişkiler uygulamaları açısından üç grup arasında toplam iş doyumlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Araştırma sonucunda kişisel özellikler ile kurum içi halkla ilişkiler uygulama düzeyi ve toplam iş doyumu arasında anlamlı farklılık bulunmayan gruplar ise, 20 yaş ve aşağısı ile 41-50 yaşındakiler, ilköğretim mezunları, aynı işletmede 1 yıldan az ve 15 yıldan fazla çalışanlar ile şu anki görevinde bulunma süresi açısından, 1 yıldan az ve 15 yıldan fazla çalışan işgörenler tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bilgiler ışığında otel işletmeleri ve halkla ilişkiler birimlerinin işletmenin hedeflerine ulaşmasını sağlamak amacıyla işgörenlerin doyum düzeylerini artırıcı kurum içi halkla ilişkiler etkinliklerini gerçekleştirmeleri önerilebilir.Xll Otel işletmelerinde bu konuda araştırma yapacak araştırmacıların beklenen yaran elde edebilmeleri için otel sayısının fazla seçilmesi ve araştırmanın yapılacağı zaman dilimi olarak otel işletmelerinin iş yoğunluğunun az olacağı dönemleri seçmeleri önerilebilir. en_US
dc.publisher Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess en_US
dc.title Beş yıldızlı otellerde kurum içi halkla ilişkiler uygulamalarının doyumuna etkisi : Antalya il merkezinde beş yıldızlı otellerde uygulama en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Halkla İlişkiler en_US
dc.contributor.consultantID Hikmet Seçim en_US
dc.contributor.institute Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

DSpace'de Ara


Göz at

Hesabım