Abstract:
Bu çalışmada, Antalya ve çevresindeki devlet yollarından; Antalya-Mersin (D-400) Karayolu'nun Antalya-Manavgat-Alanya arasındaki kısmı, Antalya- İstanbul (D-650) Karayolu'nun Antalya-Burdur arasındaki kısmı ve Antalya-Fethiye ( D-350 ) Karayolu'nun Antalya-Korkuteli arasındaki kısmının tekrar rijit üstyapı olarak çözümlemesi yapılmıştır. Çıkan sonuçlar ile günümüzdeki mevcut durum arasında ilk yatırım maliyetleri bakımından karşılaştırma yapılmıştır. Daha sonra önümüzdeki 20 yıl süresince, her iki üstyapı tipi için de bakım-onarım maliyetleri alınarak tekrar geleceğe yönelik güncelleme ve karşılaştırmalı maliyet analizi yapılmıştır. Günümüzde, Türkiye Karayolları Genel Müdürlüğü'nün tüm yol yapımına yönelik olanakları esnek yol üstyapısı için olduğundan dolayı çoğu şartname ve çözümleme yöntemi, Amerikan Devlet Karayolları ve Ulaştırma Görevlileri Birliği (American Association of State Highway and Transportation. Officials - AASHTO ) ve Belçika Yol Araştırma Merkezi ( Centre de Recherches Routiers - CRR ) gibi yabancı kaynaklardan faydalanılarak yapılmıştır. Rijit üstyapı projelendirme yöntemleri, tarihsel yönden teker teker incelenmiş ve en son günümüzde kullanılan ve artık çoğu ülkenin de şartnamelerine kaynak olacak şekilde kabul edilmiş AASHTO ve CRR Şartnameleri ile geniş bir biçimde anlatılmıştır.İlk önce Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü' nün arşivlerinden faydalanılarak mevcut kısımların güncel durumları göz önüne alınmıştır. Burada yolun yapılması düşünülen kısımlarındaki malzeme ocakları ve malzeme nitelikleri dikkatli bir şekilde incelenmiştir. Daha sonra AASHTO-86 çözümleme yöntemi kullanılarak anılan yol kesimleri rijit yol olarak tekrar çözülmüştür. Tasarım için proje başlangıç tarihi olarak 2000 yılı alınmış, yapım başlangıç tarihi ise 2002 yılı alınmıştır. 20 yıl süreli analiz düşünülmüş ve analiz bitiş tarihi olarak da 2022 yılı gösterilmiştir. Çıkan sonuçlar karşılaştırılarak bir sonuca varılmıştır. Sonuç olarak, Antalya ve çevresindeki karayollarından özellikle de Antalya- Manavgat-Alanya arasındaki yol kesiminin beton yol olarak tasarlanması durumunda, daha ilk yapım maliyeti aşamasında üzerindeki ağır trafik koşullarında çok daha ekonomik çözümler verdiği saptanmıştır. Antalya-Burdur ve Antalya-Korkuteli arasındaki yol kesimleri için ise, ilk yapım maliyeti beton yolun esnek üstyapıya oranla fazla çıkmasına karşılık uzun vadede daha sağlıklı ve ekonomik sonuçlar verebileceği saptanmıştır.